Warme dagen in aantocht

Drink voldoende

Te weinig drinken is samen met het te warm hebben een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen op erg warme dagen. Drink dus voldoende!

  • Drink regelmatig en vóór je dorst hebt. Kleurt je urine donker of plas je minder dan gewoonlijk? Dan drink je te weinig.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt. En gesuikerde dranken neem je minder snel op.

Hou jezelf koel

Zoek koele plekken op

  • Blijf zo veel mogelijk in de schaduw. Ga naar het bos en het park om te wandelen. Verplaats je naar een koele plaats zoals een bibliotheek, dienstencentrum, overdekt koopcentrum, kerk, moskee of synagoge. 
  • Hou je huis koel.
  • Vermijd zo veel mogelijk de zon en gebruik zonnecrème!
  • Bewaar je inspanningen voor de koelere momenten van de dag (de ochtend en de avond).
  • Draag lichte, loszittende en lichtgekleurde kledij, een hoofddeksel én een zonnebril.
  • Gebruik een ventilator om je lichaam af te koelen.
  • Gebruik zo weinig mogelijk elektrische apparaten. 

Koel je lichaam af

  • Neem een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in een zwembad.
  • Doe het rustiger aan
  • Rust regelmatig.

Wees voorbereid

De hele zomer

  • Heb je oudere of zieke familieleden? Zorg er dan voor dat er iemand kan langsgaan wanneer jij op vakantie bent.
  • Informeer bij je gemeente of er buur-voor-buur-initiatieven zijn waarvoor jij je als vrijwilliger kan opgeven of iemand die zorg nodig heeft op warme dagen kan inschrijven. 
  • Smeer zonnecrème als je de zon niet kan vermijden, ook buiten de zomer!

Tijdens een warme periode

  • Zorg dat je altijd water bij je hebt.
  • Volg de weersvoorspellingen.

Hou je woning koel

Wist je dat je 85 procent van je tijd binnen doorbrengt? En dan nog vaak in je eigen woning. Een koele woning is dus geen overbodige luxe op warme dagen.

Denk aan anderen in je omgeving
  • Ga op warme dagen extra langs of bel regelmatig. Neem wat groenten en fruit mee zodat de oudere lichte maaltijden kan eten. 
  • Stel een lijst op met contactpersonen bij problemen. Denk aan de buren, de familieleden, de huisarts, de verpleging, ... 
  • Zorg dat iemand anders langsgaat als je zelf niet kan.
  • Laat de oudere voldoende en regelmatig drinken, ook als hij geen dorst heeft. Doe dat ook enkele dagen voor de warme dagen. Zo bouwt hij/zij een vochtreserve op.
  • Bied keuzemogelijkheden en variatie aan zoals koffie, thee en suikerhoudende dranken. Daarmee zet je aan tot drinken. Hou rekening met adviezen voor een gezonde voeding en laat water primeren. 
  • Zorg voor kleding die aan de temperatuur aangepast is. 
  • Zorg voor een frisse slaapkamer en luchtig beddengoed. 
  • Zorg voor verfrissing zoals een waterspuit, een koele doek, een douche, een voetbad, …
  • Hou de woning koel. Veel ouderen blijven de hele dag binnen.
  • Kan de woning niet genoeg gekoeld worden? Breng de oudere dan naar een koelere plaats zoals de bibliotheek, het dienstencentra of het park.
Meer tips en informatie op www.warmedagen.be

Sitemap - Vief Provincie Antwerpen vzw 2017 - info.antwerpen  vief.be - Site door Faromedia