Van slaappillen kan je vallen. Praat erover met je arts of apotheker

Jaarlijks valt ongeveer één op drie mensen ouder dan 65 jaar en in de woonzorgcentra hebben bijna alle bewoners een verhoogd valrisico. Er zijn verschillende oorzaken die een val kunnen uitlokken: evenwichtsproblemen, een lage bloeddruk, een slecht zicht, verkeerd schoeisel, onveilig gedrag en een onveilige omgeving. Hoe meer risicofactoren je hebt, hoe groter je kans om te vallen.

Een val komt vaak voor en kan grote gevolgen hebben: een breuk, een verstuiking of een snijwonde. Andere gevolgen die kunnen voorkomen zijn: angst om te vallen, het verlies van zelfvertrouwen, een depressie, sociaal isolement en afhankelijkheid. Nog teveel ouderen verliezen hun zelfstandigheid wegens een val.

‘Van slaappillen kan je vallen. Praat erover met je arts of apotheker’
Van 20 t.e.m. 26 april vindt de vierde editie van de Week van de Valpreventie plaats. Dit jaar ligt de focus op de invloed die medicatie heeft op het valrisico.

In Vlaanderen slaapt ongeveer een derde van de 65-plussers met een slaapmiddel. In de woonzorgcentra is dit zelfs de helft van de bewoners. Slaapmiddelen werken goed voor een korte periode. De meeste mensen nemen hun slaapmiddel echter al jaren. Het gebruik van slaappillen voor een periode langer dan een maand kan leiden tot verschillende nadelen. Mensen die lange tijd slaappillen gebruiken voelen zich overdag vaker moe en suf en kunnen zich niet goed meer concentreren. Andere mogelijke gevolgen zijn slappe spieren en een wazig zicht. Deze nadelen verdubbelen de kans op een valpartij.

Toch is ook zonder slaappillen een goede nachtrust mogelijk. Neem je al geruime tijd slaappillen? Bespreek dan met je arts of apotheker of je dit langzaam kunt afbouwen en stoppen.

Een belangrijke tip om goed te slapen, is om overdag zoveel mogelijk actief te zijn en te bewegen. Lichaamsbeweging is bovendien de beste remedie om valpartijen te voorkomen. Met dagelijks 30 minuten extra beweging zorg je al voor een betere gezondheid. Wandelen, zwemmen en fietsen bevorderen je lichamelijke fitheid en je uithoudingsvermogen. Zo daalt je risico op vallen en slaap je beter!

Andere tips om vallen te voorkomen

Verhoog je eigen veiligheid door een aantal eenvoudige maatregelen te nemen:

  • zorg in huis voor voldoende verlichting en antislip onder de tapijten;
  • wees voorzichtig op de stoep;
  • draag aangepast en stevig schoeisel dat je voet volledig omsluit;
  • laat je ogen regelmatig controleren en draag indien nodig een aangepaste bril;
  • neem je tijd om rustig op te staan uit bed of uit de zetel.

Hoe jonger je start met preventie, hoe lager je risico op een val.

Doe mee aan de Week van de Valpreventie

Ook dit jaar organiseren de Liberale Mutualiteiten acties die valpreventie promoten. Ga voor meer informatie over de bewegingsactiviteiten van de Liberale Mutualiteit langs bij je regionaal ziekenfonds.

Neem voor meer informatie en tips een kijkje op www.valpreventie.be.

Meer informatie rond slapen

Wens je meer informatie over slapen? Vraag dan gratis de brochure van de Liberale Mutualiteit ‘Uw gezondheid, zó werkt u eraan! Slapen’ aan. Je kunt deze bestellen bij Veronique Nya op 02 542 87 02 of via veronique.nya@mut400.be. Of download een digitaal exemplaar.

Sitemap - Vief Provincie Antwerpen vzw 2017 - info.antwerpen  vief.be - Site door Faromedia